Hvor længe kan vandet i regnvandstønder holde sig frisk?

Jeg har tænkt mig at grave nogle grønne regnvandstønder ned og serieforbinde dem, enten i top eller i bund, tilslutte en Gardena pumpe 4000/4 i og dermed bruge vandet til drivhus og køkkenhave. Men hvor længe kan man forvente, at vandet i tønderne er brugbart hertil? Ved serieforbindelse i top, bliver tønderne fyldt successivt, men er sværere at tømme. Ved forbindelse i bund får man forbundne kar, og en del vand vil konstant stå i slangeforbindelserne, især når de »dykkes« ved nedgravning i jord.

Med venlig hilsen
Anna-Marie og Frej Jørgensen, maj 2002

Svar

Det afgørende for, hvor længe vand kan »holde sig«, er, hvor forurenet det er. Hvis man kan holde det fri for mos og blade og andet, der kan rådne og dermed bruge ilt fra vandet, kan det holde sig i uendelig lang tid.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvor længe kan vandet i regnvandstønder holde sig frisk?