Hvilket træ er det sære træ set i Barcelona?

Vi har set dette træ i Barcelona, og vi kunne tænke os at vide, hvad træet hedder, og om frugterne kan spises. Den piggede stamme og stammens facon er meget speciel.

Stammen har en lidt tøndeformet facon – her ses træet i sin helhed i Barcelona Foto: Else Voss Nielsen

Stammen er speciel. Foto: Else Voss Nielsen

Træet har smukke gule blomster. Foto: Else Voss Nielsen

Frugterne ser dejlige ud, men er ikke spiselige. Foto: Else Voss Nielsen

Med venlig hilsen
Else Voss Nielsen, april 2009

Svar

Træet er nært beslægtet med kapoktræet, herom senere. Det skal hedde Ceiba chodatii ifølge den nyeste, DNA-understøttede taxonomi. Her støtter jeg mig især til de gule blomster.

Frugterne indeholder ligesom Kapoktræet, Ceiba pentandra, bomuldsagtige fibre, og er næppe spiselig. Det bør også nævnes, at udtræk fra planten indgår i den hallucinatorisk virkende drik »ayahuasca«, der fremstilles i Sydamerika, hvor træerne kommer fra.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvilket træ er det sære træ set i Barcelona?