Hvad hedder den mystiske stedsegrøn plante?

Korsvortemælk

Den stedsegrønne plante i haven. Foto: Susan Rosendal Bennetzen

Hvad er det for en plante?

Efter at vi havde ryddet et større område i en ældre have, dukkede denne mystiske plante pludselig op i flere eksemplarer sidste sommer.

Den viste sig til vores store overraskelse at være stedsegrøn og stod fint vinteren over og fortsatte sin vækst i år. Planten endte med at være ca. 180 cm høj.

Korsvortemælk

Nærbillede af plantens top. Foto: Susan Rosendal Bennetzen

Med venlig hilsen
Susan Rosendal Bennetzen, august 2009

Svar

Planten på billedet er korsvortemælk, Euphorbia lathyris. En toårig vortemælk som kan blive godt 1,5 m høj. Den er vildtvoksende i Sydeuropa, men har forvildet sig mange steder og kan blive ukrudtagtig. I nogle lande er den invasiv.

Den er tidligere blevet brugt til lægeplante, og frøkapslerne har man syltet. Man kan dog ikke anbefale at eksperimentere med den, da den er giftig og kræftfremkaldende.

Den trives bedst i en varm kalkholdig jord.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder den mystiske stedsegrøn plante?