Hvad er navnet på en høj rødbladet plante?

Den flotte rødbladede plante – hvad hedder den? Foto: Mogens Olivarius

Kan I hjælpe mig med navnet på den rødbladede plante på dette billede.

Med venlig hilsen
Mogens Olivarius, oktober 2011

Svar

Olieplante

Blomsterne udvikles først i september og oktober her i Danmark, og de ser ret eksotiske ud. Foto: Karna Maj

Den flotte rødbladede plante på billedet er ricinus. Den blev tidligere kaldt olieplante, da det er dens olieholdige frø, man får amerikansk olie fra. Det botaniske navn er Ricinus communis.

Planten er giftig, ikke mindst frøene. Et enkelt frø, som tygges godt kan for et barn være dødeligt, da det indeholder cellegiften ricin, der kan give organsvigt. Frøene ser fristende ud. Lægerne advarer derfor mod frøene, som er flotte og endda kan findes i halskæder.

Det er en imponerende plante, der fra et lille frø forkultiveret i foråret udvikler sig til en mandshøj plante i efteråret. I Danmark dyrkes den som sommerblomst, men det er i troperne et flerårigt træ på op til 12 m højde.

Hvis man har plads til frostfri opbevaring, kan den overvintres.

Planten har både hun- og hanblomster og den får store piggede frugter med tre frø i hver. Det er sjældent at der udvikles modne frø i Danmark.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er navnet på en høj rødbladet plante?