Hvad hedder træet på Cuba med orangerøde blomster?

Er der nogen der ved, hvad dette træ hedder. Billederne er taget på Cuba, og jeg har taget frø med hjem og har nu 4 små træer i stuen.

På Cuba kaldte man det et ægteskabstræ. Smuk og frisk som ung, indtørret og runken frøkapsel.

Delonix regia stammer fra Madagaskar

Billede af det flotte træ på Cuba Foto: Lisbeth Duus

Flammetræ med flotte orangerøde blomster

Træet har nogle meget orangerøde blomster og meget karakteristiske blade. Foto: Lisbeth Duus

Med venlig hilsen
Lisbeth Duus, oktober 2011

Svar

De gode fotografier gør det let at genkende træet. Det stammer oprindeligt fra Madagaskar og kaldes flammetræ på dansk. I det botaniske fagsprog hedder arten Delonix regia.

Træet er tropisk, og de små frøplanter vil næppe klare vinterens kombination at stuevarme og svagt lys.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder træet på Cuba med orangerøde blomster?