Findes slagpoppel kun i Harry Potter’s univers?

Jeg mener at vide, at vi her på Bornholm havde en slagpoppel, til den blev fældet for ca. 10 år siden. Min tvivl går på, om det var en slagpoppel, eller det er noget Harry Potter eftertiden har kaldt den.

Så findes der en slagpoppel overhovedet?

Med venlig hilsen
Klaus Linnert, oktober 2011

Svar

Så vidt man kan se, kendes navnet først fra »Harry Potter«-universet. Jeg har undersøgt, om det skulle være nævnt i V.J. Brøndegaard: »Folk og Flora«. Her omtales poppel i bd. 1, side 72 ff, men der nævnes intet om nogen slagpoppel. Man må med andre ord ønske oversætteren tillykke med skabelsen af et nyt plantenavn (som ganske vist drejer sig om et træ, der bevidst slår med grenene, når uønskede personer er i nærheden!). Omvendt står det jo enhver frit for at gøre fantasi til virkelighed ved at plante en poppel og give den navnet »slagpoppel«. I den sammenhæng bør man vel undgå Bævre-Asp, der ganske vist kan røre sine blade, men som tilsyneladende er en smule angstpræget?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Findes slagpoppel kun i Harry Potter’s univers?