Hvad hedder den tidlige lyslilla blomst?

Langstilket lærkespore

Forårsblomst med udspring i april. Foto: Ejgil Brandborg

Hvad hedder denne tidlige forårsblomst med de lyslilla blomster?

Langstilket lærkespore

Den tidlige forårsblomst. Foto: Ejgil Brandborg

Med venlig hilsen
Ejgil Brandborg, april 2012

Svar

Billedet viser tydeligt de fingrede støtteblade under hver blomst. Det giver sikkerhed for, at planten er et eksemplar af langstilket lærkespore, Corydalis solida. Det er en art, som findes hist og her på god muldbund i løvskovene i det østlige Danmark, mens den er sjælden eller helt manglende i de vestlige dele.

Planten kan bruges som selvsående bunddækker i let skygge og på god, porøs og fugtbevarende muldbund. Da det ikke er tilladt at grave planter op, bør man selv formere dem ved hjælp af frø, som enten købes eller indsamles (med ejerens tilladelse!) på de naturlige voksesteder.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder den tidlige lyslilla blomst?