Hvad hedder planten med de fire blade på en stængel?

Foto: Ejgil Brandborg

Jeg var ude og cykle en tur i skoven i dag. Hvad hedder dise spirende planter under et vissent træ?

Foto: Ejgil Brandborg

Med venlig hilsen
Ejgil Brandborg, april 2012

Svar

Svaret er faktisk ret enkelt ud fra plantens udseende. Det er firblad, Paris quadrifolia, som ikke kan forveksles med andre danske planter.

Det er en flerårig urt, som sender ugrenede stængler med fire blade i toppen op fra en vandret jordstængel. På det nederste billede kan man se en blomsterknop i midten på planten bagved. Senere kommer der et blåt bær. Hele planten er giftig.

Du kan læse mere om den på Fugle og Natur i felthåndbogen om Firblad

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder planten med de fire blade på en stængel?