Kender I en blomst ved navn gårdsdagens enke?

Jeg har læst en roman af Raymond Roussel, der hedder Locus solus. I den nævner han
en blomst ved navn gårsdagens enke. Har I hørt om den?

Med venlig hilsen
Henrik Dahl, november 2012

Svar

Bogens originale, franske betegnelse lyder »veuve de la veille«, der ganske rigtigt kan oversættes som gårsdagens enke.

Planten, som det franske navn henviser til, skulle bære det videnskabelige navn Pridiana vidua. Det er der imidlertid ikke nogen plante, der hedder eller for den sags skyld har heddet. Det hele er med andre ord pure opspind eller mildere sagt: et udtryk for forfatterens litterære frihed!

Bogen er i øvrigt udgivet som e-bog via det imponerende, frivillige projekt »Gutenberg« og kan hentes ned ganske gratis på denne adresse.

Her fremgår det også ganske klart, at forfatteren er langt ude: plantens tulipanlignende blomst skulle f.eks. udskille en slags voks ved roden af sine kronblade! Det er ikke kendt, at nogen plante skulle være i stand til at udskille lige netop voks fra sine blomster.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Kender I en blomst ved navn gårdsdagens enke?