Er hvidløg en flerårig plante?

Mit spørgsmål går på om hvidløg, Allium sativum, er flerårig? Det står flere steder på nettet og selv John Seymour klassificerer det som flerårig. Jeg læser til gartner, og der har vi lært, at flerårige planter er træer eller i hvert fald planter, som lever mange/flere år og blomstrer hvert år, og det gør hvidløg vel ikke.

Tak for en fantastisk hjemmeside!

Med venlig hilsen
Michael L. Egelund, november 2012

Svar

Det er yderst beklageligt, at man har bildt gartnerelever ind, at løgplanter – og dermed også hvidløg – ikke er flerårige.

Vores hæderkronede botaniker, Christen Raunkjær, opstillede en oversigt over planternes livsformer. Iblandt disse livsformer finder man løg- og knoldplanterne, de såkaldte »geofytter« (= jordplanter). Inddelingen har ikke noget med blomstring at gøre, for den er lavet i forhold til, hvilke dele af planten, der overvintrer. Da løget overvintrer i to til mange år, er hvidløg en flerårig (eller i hvert fald en toårig) plante.

Se mere på Wikipedia om Livsformer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Er hvidløg en flerårig plante?