En ny plante ved vores sø – hvad hedder den?

Smukke hvide skærmblomster. Foto: Dorte Gutmann

Vi har en lille sø/sump i vores have, og denne blomst er efter flere år pludselig dukket op. Jeg håber, I kan hjælpe mig med, hvad det er for en.

Planten ved vores sø. Foto: Dorte Gutmann

Med venlig hilsen
Dorte Gutmann, august 2013

Svar

At dømme efter voksestedet, de fint og mangedobbelt snitdelte blade og blomsterskærmene er der tale om kærsvovlrod, Peucedanum palustre, som er ret almindelig i Danmark. Den er to- eller flerårig, så den kan godt tænkes at blive en plage, hvis den får lov at sætte modent frø.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > En ny plante ved vores sø – hvad hedder den?