Hvordan skal det forstås, at porre er toårig?

Jeg er absolut nybegynder i dyrkning af grøntsager. Jeg har i år forsøgt mig med porrer. Jeg har læst et sted, at porrer er toårige. Hvordan skal det forstås, for når jeg tager miner porrer op, er det med jord og rod?

Med venlig hilsen
Annie, september 2014

Svar

Blade stokløbning

Bladbede er også toårig. Her er den på vej i stok i foråret i dens andet leveår. Den bliver mandshøj i blomst og frøsætning. Foto: Karna Maj

Mange af de grønsager, vi dyrker i vores køkkenhave er toårige planter, bl.a. porrer, hovedkål, grønkål, gulerødder, rødbeder, pastinak, persillerod, persille, løg.

En toårig plante har vegetativ vækst det første år, dvs. at den vokser op og danner blade og rod. Andet år danner den blomster og sætter frø, og sikrer dermed artens videre eksistens. Det gør dine porrer også, hvis du lader dem stå (i vores klima skal det dog være vinterporrer, for at de med sikkerhed overlever vinteren).

De toårige dyrker vi ofte som etårige, da vi tager dem og spiser dem første år – som du gør med dine porrer. Kun hvis vi vil høste egne frø, lader vi planterne stå og sætte blomst andet år. De fleste af de toårige grønsagsarter bliver uspiselige, så snart de går i stok (det tekniske ord for at de vokser op og sætter blomst). Undtagelsen er skorzonnerrod, der bevarer en spiselig kvalitet selv under blomstring. Alle rodfrugterne er spiselige frem til de går i blomst, men mange af dem kan kun overleve vinteren med godt vinterdække.

Man kan godt blive lidt forvirret, hvis man oplever, at de toårige blomstrer i første vækstsæson. Det sker, hvis planterne har været udsat for kuldepåvirkning i deres opvækst – typisk i forbindelse med tidlig udplantning og nattefrost eller lave temperaturer i længere tid. Det ses især ved løg, porre og selleri. Planterne registrerer kuldepåvirkning som vinter, og derfor begynder de at blomstre og sætte frø nogle måneder senere. De bliver med andre ord snydt og tror at der er 2. vækstsæson.

Det kan i øvrigt være sjovt at lade grønsager blomstre, bare en enkelt af hver for at se dem i hele deres livscyklus.

Der findes også toårige blomster, f.eks. forglemmigej, digitalis, marieklokke, stedmoder, fiksenellike. De sås i juni og blomstrer næste forår/sommer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvordan skal det forstås, at porre er toårig?