Hvad hedder den selvsåede plante mellem fliserne?

Hvad hedder denne plante, som har sået sig selv og vokser op mellem fliserne?

Den selvsåede plante på flisearealet. Foto: Ejgil Brandborg

Med venlig hilsen
Ejgil Brandborg, oktober 2014

Svar

Billedet viser en plante af arten almindelig hirse, Panicum miliaceum, der har været dyrket i årtusinder som menneske- og dyreføde. I dag bruges den mestendels som fuglefoder, og det er sandsynligvis spildfrø fra fuglefodring, som er spiret frem og har nydt godt af den milde vinter og den lange, varme sommer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder den selvsåede plante mellem fliserne?