Hvor kan jeg læse mere om plantenavne?

Jeg sidder med en eksamensopgave i faget »Tekstanalyse« (Humaniora/Dansk) fra Syddansk Universitet i Kolding. Jeg skal analyserer digtet »Ritorneller« af Emil Aarestrup, som bruger forskellige blomster som metaforer for kvinden. Min konkrete efterlysning er, at jeg savner et link, hvor jeg kan efterprøve, om han bruger blomstermetaforik i alle stroferne. Da jeg ikke kender alle blomsternavne, søger jeg en base, hvor jeg kan se om de ord han anvender er navnet på en blomst? Desuden ved jeg, at der er manger blomster, som konnoterer andet end det de er. Såvel som farvespekteret også giver andre associationer end lige just til farven. Sort konnoterer eksempelvis ofte død. Kender i et link, hvor jeg kan se blomsternes betydning udover blot at være en blomst. På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Anne Kvist Martinsen, maj 2003

Svar

Planters navngivning og nomenkltur har tidligere været én stor rodekasse. Da det er ældre, ikkevidenskabelig litteratur med danske plantenavne, du arbejder med, vil der sandsynligvis optræde en række populærnavne og lokale navne på planter, der ikke er plantens anerkendte danske navn og som nu er gået af brug eller bruges i visse egne. Det er meget almindeligt, at der tidligere blev anvendt forskellige, mere eller mindre hjemmestrikkede navne rundt om i landet. Hyperikon perforatum, f.eks, der er hovedbestanddel i den »grønne lykkepille« er kaldes både perikon og perikum på dansk. Mælkebøtte, Taraxacum sp., kaldtes bl.a både Fandens Mælkebøtte og Løvetand (Sjælland).

Du kan søge på nettet med søgeordene »danske plantenavne« samt på de bestemte navne du er i besiddelse af. Selv om der ikke optræder hits, betyder det imidlertid ikke at der ikke er planter, der er kaldt således som du skriver og staver. Det betyder, at du i søgningen givet vil komme ud for at skulle søge i ældre eller folkoristisk litteratur. Prøv f.eks at kigge i V. J. Brøndegaards »Folk og Flora«, Rosenkilde og Bagger, samt i »Ordbog over Danmarks Plantenavne« (4 bind), der er udgivet af Det danske Sprog- og Litteraturselskab ved Johan Lange 1959–61. Heri indgår også såkaldt primitive plantenavne.

Ellers findes der en nyere bog »Plantenavne – fra a til z« / Asger Klougart… (et al.) 1996, men den dækker ikke lokale og ikke-autoriserede navne. De moderne, nu anerkendte navne, vil ikke dække dit behov fuldstændigt.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvor kan jeg læse mere om plantenavne?