Hvad hedder denne blå klokkeblomst?

Jeg har nu i 2 år haft denne blomst i haven (se nedenfor). Hvert år et nyt sted. Jeg har ikke gjort noget for at sprede den og åbenbart derfor er den kun i 1 eksemplar. Bierne er helt vilde med den. Hvad hedder den? Den er ca. 50–60 cm høj og meget frodig. I skrivende stund sidst i juli er frøkapslerne endnu ikke modne. Jeg håber, I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
D. Nielsen, august 2003

Svar

Det er en marieklokke, Campanula Medium. Marieklokke er en toårig, så du har haft den som ikke blomstrende plante sidste sommer. Du har sikkert ikke været opmærksom på de fremspirende planter og har hakket dem om. Så du må jo håbe, at der et eller andet sted står nogen og »gemmer« sig, så du også får marieklokke næste år. Du kan høste frøene og så dem i en række, så du ved, hvor de er. Man sår den normalt i juni, men med de mange frø, kan du jo godt prøve ved modenhed.

Marieklokke fås også i hvid og lyserød.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder denne blå klokkeblomst?