Hvad betyder disse botaniske udtryk?

Jeg er i gang med at læse en bog om videnskabernes historie. Der er lidt om botanik i bogen. Jeg mødte disse ord, men de findes ikke i fremmedordbogen. Kan I hjælpe mig med det?

  1. monocotyledoner
  2. dicotyledoner
  3. acotyledoner

Med venlig hilsen
Siavash, september 2004

Svar

Cotyledoner lyder som en fordanskning af det engelske cotyledones og det latinske cotyledoneae.

Cotyledoner betyder kimblade. Kimblade er frøplantens første blade.

Dicotyledoner betyder tokimbladede (di/to + cotyledoner/kimblade).

Monocotyledoner betyder enkimbladede (mono/en + cotyledoner/kimblade).

Aocotyledoner betyder uden kimblade.

Med venlig hilsen
Solvejg Jensen
Hortonom

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad betyder disse botaniske udtryk?