Hvordan formerer etårige blomster sig?

Mit navn er Morten Andersen. Jeg går i 7. klasse og har et emne om blomster. Jeg kunne godt tænke mig at vide noget om etårige blomster. Hvordan formerer de sig? Hvilke funktioner har de?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Morten Juhl Andersen, august 2005

Svar

Etårige blomster spirer frem fra frø, vokser i løbet af sommeren, sætter blomst og frø. Frøene falder til jorden i eftersommeren og spirer næste forår, hvis ikke fugle eller dyr æder dem inden. Men kun hvis det er arter, som er tilpasset det danske klima. Er det planter, hvis frø ødelægges af den danske vinter, skal man høste frøene og opbevare dem tørt og så dem næste år.

Blomster indgår i økosystemet. Deres blomster giver nektar og pollen til insekter, bla. sommerfugle, og er føde for larver. Frøene er vintermad for frøædende fugle. Planterne ødelægges af frosten, og blade og stængler komposterer og næringsstofferne frigives, så planter næste år kan få gavn af dem. For mennesket er blomster først og fremmest til at glæde sig over, men nogle af dem er også spiselige, f.eks. blomsterne af blomsterkarse.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvordan formerer etårige blomster sig?