Findes dværgsyren i mørklilla?

Jeg vil gerne have en dværgsyren i min have. Men når jeg ser på internettet, kan jeg kun se lyslilla udgaver. Store syrener kan også være mørklilla, og jeg synes de mørke er de pæneste. Findes dværgsyren som mørklilla?

Med venlig hilsen
Mette Fischer, maj 2008

Svar

Der findes ikke mange sorter af dværgsyrener, Syringa microphylla. Det er ellers en art med forholdsvis stor variation i blomsterfarve. Ser man på dværgsyrener rundt i danske planteskoler, kan to planter med samme sortsnavn se noget forskellige ud. Der er altså ikke sket en god nok udvælgelse.

Syringa microphylla ‘Superba’ har lys rødlig blomsterfarve. En nærtbeslægtet art er Syringa meyeri med lys violette blomster. Sorter ‘Palibin’ skulle være lidt rødlig, men ser man rundt i planteskolerne, er der også violette på markedet af samme sort. En krydsning kaldes Syringa × ‘Jose’ og har rosaviolette blomster.

Der er altså noget forvirring på markedet, og den bedste anbefaling er, at se på de forskellige dværgsyrener, medens de blomstrer og så vælge, når man konkret står med planten.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Findes dværgsyren i mørklilla?