Hvordan laver vi et hegn af søjlegran?

Vi står for at skulle plante en slags læbælte (mest for pryd og privatliv – 475 m²) langs den ene side af vor indkørsel (vi bor på landet). I forreste række mod vejen vil vi så gerne have en fin tæt række af omorika-graner, Picea omorica – både fordi vi synes de er smukke og fordi vi gerne vil have det stedsegrønne at se på om vinteren.

Men hvordan griber vi det an i forhold til de andre planter »bag ved« (der skal være »mange« forskellige – heriblandt andre grantyper) og er der særlige forhold, vi bør være opmærksommme på i forbindelse med omorika? Kan vi plante lige nu? Vi bor i Østjylland.

Med venlig hilsen
Gade, november 2002

Svar

For nu at tage det sidste først: Ja, I kan fint plante både de løvfældende og de stedsegrønne nu.

Det kan også godt lade sig gøre at bruge søjlegran, Picea omorika, i sådan et hegn. Problemet er det med, at rækken skal være tæt. For hvis den skal blive tæt meget snart, skal de plantes tæt (f.eks. med 2 stk. pr. løbende meter), men skal rækken først blive tæt ad åre, er det bedre med en større afstand. I virkeligheden bliver rækken allermest smuk, hvis I planter ét træ for hver 2 eller 3 meter.

Men måske tænker I jer at klippe granerne? I så fald kan I bruge modellen med 2 træer pr. løbende meter, men husk, at det kun går an at klippe i de dele, som har grønne nåle. Kommer I bagom dem, får I visne huller i rækken.

Husk også at lave en passende aftstand mellem granrækken og den (de) næste række(r), så det kan lade sig gøre at holde ukrudtet nede med maskine. Eller måske tænker I på at holde det hele rent med håndkraft?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan laver vi et hegn af søjlegran?