Kan i anbefale et lille træ, som ikke får en alt for voldsom krone, og som trives på en tung jord?

Jeg har en meget lille rækkehushave på ca. 85 m², som er orienteret mod sydøst. Mod havens sydlige skel op ad ligusterhækken har jeg i ca. 12 år haft to japanske kirsebærtræer. De er nu fældet, fordi kronerne blev for store, og tog for meget sol på terassen. Jeg savner dog den dybdevirkning, som træerne gav til haven, og vil gerne plante et andet lille træ, måske to, hvor kronen ikke bliver så omfangsring. Eller måske en stammet busk? Hvad vil være velegnet, når jorden er ret tung og leret?

Med venlig hilsen
Anette Vorm, november 2002

Svar

Til den jord og med det formål vil jeg foreslå dig at bruge ét eller flere af følgende småtræer:

  • Mispel, Mespilus germanicus
  • Pærekvæde, Cydonia oblonga
  • Glansmispel, Photinia villosa
  • Læderkrone, Ptelea trifoliata

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan i anbefale et lille træ, som ikke får en alt for voldsom krone, og som trives på en tung jord?