Kan man bruge bladene på havtorn?

Jeg vil godt spørge hvordan man bruger bladene på en havtorn.Jeg har læst at bladene indholder alle de gode egenskaber som de orangebær. Skal busken have bær før man kan bruge bladene? Jeg har lige købt en Havtorn/busk men uden bær på – hvordan ved jeg om det er en hunplante, som kan give bær?

Med venlig hilsen
Amelia Ranel, september 2008

Svar

Havtornblade har – så vidt vides – ikke været brugt i Danmark eller Nordeuropa i det hele taget. Derimod har udtræk af plantens blade og bark været brugt i folkemedicinen i det vestlige Kina og Mongoliet, men disse dele indeholder langt fra alle de gunstige stoffer, som findes i bærrene.

Det er forholdsvist let at kende forskel på de hanlige og de hunlige planter, for hanplanterne har allerede nu udviklet knopper, som indeholder de rakler, der skal bestøve hunplanternes blomster. Derfor er hanplanternes knopper på de yderste ca. 20 cm af de nye skud meget større og også tykkere end hunplanternes. Desuden er hanplanternes knopper knudrede modsat hunplanternes slanke, regelmæssige knopper.

Rådet må derfor være at finde en hunplante og så grave et par af dens underjordiske udløbere op med rod. Vent, indtil buskene har tabt bladene, og foretræk planter, som bærer godt med bær.

Vær opmærksom på to vækstbetingelser: For det første er busken meget afhængig af et samliv med en trådbakterie. Derfor må jorden endelig ikke rystes af rødderne. Og for det andet stiller arten krav om fuld sol. Plant den på et sted, hvor der ikke bliver skygge på noget tidspunkt af dagen.

///Læs mere i artiklen Havtorn

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan man bruge bladene på havtorn?