Kan man dyrke Gaulteria Shallon her i Danmark?

Kan man dyrke Gaulteria Shallon her i Danmark? Hvor køber man dem? Jeg har læst, at de gror fra Alaska til Californien – så klimaet må da være i orden.

Med venlig hilsen
Karin Ballermann, november 2002

Svar

Man kan dyrke flere forskellige arter af slægten Gaulteria i Danmark. Den mest almindelige er Gaulteria procumbens, som er en lav krybende dværgbusk. Gaulteria Shallon er ikke så almindelig i Danmark, men kan sagtens gro på en beskyttet vokseplads, d.v.s. et sted hvor der ikke er for kraftig en vind. Den trives bedst i en have med veletablerede træer og buske til at give beskyttelse. Det er rigtigt at den kommer fra den vestlige del af Nordamerika, og der hvor den vokser, er den som regel beskyttet af sne. Hos os vil den nogle år blive grim p.g.a. barfrost om foråret.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan man dyrke Gaulteria Shallon her i Danmark?