Kan kristtorn gro i mosejord?

Vi har mosejord. Vi kan ikke få kristtjørn til at gro. Skal de have speciel jord. Vi har plantet dem over en 20 årig periode.

Med venlig hilsen
Lis Kristiansen, december 2008

Svar

I det følgende går jeg ud fra, at der med kristtorn menes almindelig kristtorn, Ilex aquifolium. Den findes i naturen som underskov under almindelig bøg på let sure til neutrale jordtyper. Derfor skal årsagen til problemet med den dårlige trivsel sandsynligvis ikke søges i jordens surhedsgrad, men snarere i dårlige iltforhold (svarende til høj grundvandstand) med deraf følgende svampeangreb på rodnettet.

Desværre er det en meget upræcis forklaring, men det er måske værd at forsøge sig med to ting i forbindelse med næste plantning:

  1. Grav dobbelt så dybt ned, som plantens rodnet kræver, og fyld den nederste halvdel af hullet op med noget meget groft og drænende (f.eks. perlegrus, singels eller murbrokker).
  2. Lav en jordblanding bestående af lige dele mosejord, filtergrus og bøgeblade. Fyld op med denne blanding, så kun den øverste fjerdedel af hullet er tom, og stil så planten derned. Fyld efter, så rødderne er dækket op til rodhalsen, og accepter, at planten står hævet over normalt jordniveau.

Det hele har den mening, at rodnettet holdes fri for overflødigt vand, så det kan få adgang til den nødvendige ilt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan kristtorn gro i mosejord?