Hvilken art er dette kroatiske træ?

Elm med ru stamme

Træet med den ru stamme Foto: Jens Aaberg

I sommer var vi i det nordlige Kroatien (hvilket absolut kan anbefales) og så dette træ med en meget ru stamme og disse små, hassellignende blade (måske 4–5 cm lange) oppe i bjergene ca. 10 km fra Adriaterhavskysten.

Kan Havenyts træeksperter hjælpe med at artsbestemme træet?

elmeblade

Træets hassellignende blade Foto: Jens Aaberg

Med venlig hilsen
Jens Aaberg, september 2010

Svar

Det umiddelbare svar må være: Småbladet elm. Der er dog den mærkelige bark at tage hensyn til, så der kan være tale om en anden art, men en elm er det under alle omstændigheder.

Ved nærmere undersøgelse bliver det dog mest sandsynligt, at der vitterligt er tale om småbladet elm, Ulmus minor, som netop findes i det angivne område. Se mere om disse skove.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken art er dette kroatiske træ?