Hvordan vandes en Kamelia under overvintringen?

Kære ekspert. Hjælp mig inden det går galt. Min Camellia reticulata »Mary Williams« står ude i uopvarmet udestue (det gjorde den også sidste år i –17 gr), men nu kan jeg se den mangler vand. Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen
Anne-Lise Rasmussen, december 2010

Svar

Hvis jorden er tydeligt tør, bør du vande den igennem, indtil vandet løber ud af drænhullet i pottens eller krukkens bund. Derefter lader du være med at vande så længe, det er muligt, og først til den tid gentager du gennemvandingen.

Sagen er, at små sjatter vand i ny og næ kun gør ondt værre. De får ikke gjort hele jordmassen fugtig, og de lokker planten til at satse på rødder øverst i jordklumpen, dvs. netop der, hvor udtørringen bliver mest følelig.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan vandes en Kamelia under overvintringen?