Er kaprifol giftig?

Har hørt vedvarende rygter om, at kaprifol skulle være giftig (at spise) – er der noget om det? Vi har en lille dreng der er ekspert i at putte planter i munden, ligesom vores kat synes det er skønt, så kan vi sætte en kaprifol?

Tusind tak for en god brevkasse.

Med venlig hilsen
Marianne Borre, juni 2011

Svar

Når man er i tvivl om en plante er giftig, er det en god ide at tjekke den i Giftlinjens planteliste. Her kan du søge på kaprifol:

Giftlinjens planteliste

Det er bærrene, som er giftige, og skinnende røde bær ser desværre tillolkkende ud. I plantelisten er der desuden informationer om, hvad man skal gøre ved indtagelse af den enkelte giftige plante.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er kaprifol giftig?