Hvordan bærer jeg mig ad med at få tykke pilekviste?

Jeg har 20 meter pil i to rækker, som jeg har høstet hver vinter, men de er kun fra 80 til 250 cm lange og 1 til 1,5 cm tykke. Jeg er interreseret i at høste tykke stykker, som skal bruges til kanter for højbede og afskærmning, Men skal der beskæres så der kun er en tilbage på hver rod? Skal hver gren renses for sidekviste, så de bliver lange lige og tykke? Ja, hvordan passes de så de bliver tykke?

Med venlig hilsen
Jørgen Heller, februar 2003

Svar

Ud fra dine oplysninger kan jeg svare følgende: Når dine pil er flere år gamle, skulle de nok kunne producere 2–3 kraftige skud pr. plante, afhængig af pilesort, planteafstand og jordbunden. Når de længste skud er 75–100 cm lange kan der beskæres. Der udvælges kraftige, rette skud med ubeskadiget top. Resten af vækstperioden skal man jævnligt fjerne eventuelle sideskud mens de er urteagtige. De kan da ‘stryges’ af med hånden. Moderat gødskning vil ligeledes fremme væksten.

Med venlig hilsen
Tage Munch-Hansen

Kommentarer

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan bærer jeg mig ad med at få tykke pilekviste?