Er de hvide larver skyld i grantræets død?

Vi fældede en grantræ, som var gået ud. Inden i var der mange tykke hvide laver (7–8 mm tykke og 3–4 cm lange). Larverne havde gnavet nogle spor, som de lå i, og da vi så flækkede træet, kom de jo til syne. Så er mit spørgsmål så: Hvad er det for nogle larver? Og er det deres skyld at træet er gået ud?

Med venlig hilsen
Anders Munksgaard, marts 2003

Svar

Det er ikke larverne, som er skyld i, at træet rådner og går ud. Larverne er der, fordi veddet er blevet mere spiseligt, og det er det blevet, fordi en eller flere svampe har fjernet en hel del af veddets kulstofindhold og styrke. Forholdet svarer til det, det findes mellem temperatur og termometer: det er jo ikke termometrets skyld, at det er for koldt – selv om vi måske først bliver klar over kulden ved at se på det!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er de hvide larver skyld i grantræets død?