Kan Hebe gro i krukker?

Jeg har i Kvickly købt 2 små (forskellige) stedsegrønne buske, som jeg vil plante i krukker på terassen. På posen står »Hebe«, og så regnede jeg med at kunne slå det op i en havebog eller på nettet og læse om pasning, placering og størrelse. Men nej, jeg kan ikke finde noget. Hvad er det for buske jeg har købt?

Med venlig hilsen
Inge Jacobsen, april 2002

Svar

De små stedsegrønne planter er ganske rigtigt meget velegnede til terrassen. De er nemlig ikke helt hårdføre hos os, så de skal stå lidt beskyttet. Det vil især sige: beskyttet mod udtørrende barfrost. Hvis man ønsker at anbringe dem i haven, bør de stå i gruset, veldrænet jord, og man bør undgå øst- og sydvendte placeringer. I vintertiden og hen mod foråret bør buskene dækkes med granris eller lignende.

Slægten Hebe er forresten meget spændende og rummer mange smukke buske, hvor blomstringen røber det nære slægtsskab til Ærenpris (Veronica). Her i landet bliver de ved med at være dværgbuske (20–50 cm høje og brede) afhængigt af, hvor hård vinteren har været ved dem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan Hebe gro i krukker?