Japansk ahorn eller en blodbøg?

Jeg vil gerne have plantet en japansk ahorn eller en blodbøg. Jeg ved bare ikke hvilket af dem jeg skal vælge. Hvad vil du råde mig til at plante?

Med venlig hilsen
Lotte Jensen, april 2002

Svar

Det er sandelig et mærkeligt valg. Det svarer til at skulle vælge mellem en dværgpincher og en labrador. Så stor er forskellen mellem den japanske løns og blodbøgens vækstkraft. Så svaret må være: vælg kun blodbøg, hvis der er virkeligt store forhold (træet bliver 25 m i diameter på 50 år) og plads til den tunge skygge.

Japansk løn får i et stort antal sorter, bl.a. nogle med røde blade, så det skulle være muligt at finde én, som tiltaler. Husk kun, at japansk løn kræver fugtbevarende jord og godt dræn på samme tid!

Japansk løn er i øvrigt det korrekte navn for planten Acer palmatum, som ofte kaldes japansk ahorn. Den forkerte betegnelse skyldes lån fra tysk, hvor alle lønnearter hedder ahorn.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Japansk ahorn eller en blodbøg?