Er det en stedsegrøn røn?

Det stedsegrønne træ

Træet hos en af mine naboer. Foto: Nanna Bang

Jeg leder efter et fint lille stedsegrønt træ til en lille have. Jeg har hos nogle naboer i mit kvarter set et fint træ, som ligner et rønnebærtræ. Det har både røde bær og blade her i januar måned. Det er ca. 3 m højt – se foto. Kan det passe, det er en røn? Hvis ja, kan I oplyse korrekt navn, så jeg måske kan finde et magen til på en planteskole? Mange tak!

Med venlig hilsen
Nanna Bang, januar 2013

Svar

Efter billedet og beskrivelsen at dømme, må der være tale om planten vinterlue. Den hedder i det botaniske fagsprog Photinia davidiana, og den bliver ganske rigtigt luerød her om vinteren samtidigt med, at den bærer røde, rønnebærlignende frugter. Den er noget følsom over for barfrost og trives derfor også bedst i læ og let skygge. Planten fås bl.a. hos Lønbæk Planteskole.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er det en stedsegrøn røn?