Kan vi flytte et birketræ på 1,8 m?

Vi skal flytte er fint 15 år gammelt birketræ, som er manipuleret til at vokse ned af, så det har kun en højde på 1,8 meter.

Hvor stort er rodnettet på et birketræ og hvordan graver man det op?

Med venlig hilsen
Katja Sloth-Paananen, februar 2016

Svar

Der er en del ting, der spiller ind for at jeg kan give et fyldestgørende
svar. Jordbund og grundvandsdybde har meget at sige for, hvordan træets rod
udvikler sig. Hvis der ikke er særlig langt til grundvand er roden typisk
meget mindre. På sandjord med langt til grundvand er roden meget kraftig og
større end den et tilsvarende træ har på lerjord. Du skriver at træet er
manipuleret til at vokse ned af, så det kun har en højde på 1,8 m. Hvis
træet har været holdt nede i denne højde hele sit liv er roden væsentlig
mindre end hvis træet først har vokset sig noget større og senere er skåret
ned til den højde, som træet har i dag. Dt er derfor vanskelligt at sige,
hvor stor en rod træet har.

Normalt anbefaler jeg følgende når man vil flytte træer der er mere end 3–4
år. Træerne rodbeskæres sidst på vinteren, det vil sige at rødderne skæres
over et stykke fra træets stamme. Afstanden fra stammen til det sted
rødderne skæres over afhænger af træets alder. I dit tilfælde vil jeg tro at
du skal 50–75 cm væk fra stammen. Træet skal blive stående på dets
nuværende plads inden det flyttes til efteråret, når den har smidt bladene.

På dette tidspunkt har træet udviklet nye rødder, hvor de gamle er skåret
over. Disse nye rødder skal beskyttes ved flytningen, altså skal man grave
ned længere væk fra stammen, når træet skal flyttes. Samtidig med at træet
flyttes skal kronen beskæres kraftigt, så der ikke er så meget krone, der
skal forsynes med vand det første år efter flytningen. Husk at træet skal
plantes i samme dybde på det nye sted.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi flytte et birketræ på 1,8 m?