Findes der harpiks i alle træer?

Jeg har altid været af den opfattelse, at der var harpiks i alle træer – mere i nogle end i andre naturligvis – men harpiks er der dog i alle tilfælde. Min svigerfar gjorde mig opmærksom på, at dette ikke var tilfældet. Der er efter hans opfattelse kun harpiks i fyrretræer og grantræer.

Det ville glæde mig meget at få jeres ekspert-udtalelse om dette. På forhånd mange tak for svaret.

Med venlig hilsen
Steffen Sorth, april 2003

Svar

Din svigerfar har helt ret: Den rigtige harpiks, dvs. den der indeholder terpentin, den findes kun i nåletræerne. Hos dem er det en gammel udvikling, som de har haft fordel af i millioner af år. Tænk bare på de insekter, der blev fanget i den harpiks, der senere blev hærdet og omdannet til rav.

Når det er sagt, skal man måske tilføje, at nogle løvtræer kan afgive noget, der ligner harpiks. Det gælder f.eks. kirsebær og blomme, men også planter som hjortetaktræ, ambratræ og parykbusk sveder en saft ud, der ligner harpiks mere eller mindre.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Findes der harpiks i alle træer?