Udbytterig og modstandsdygtig hasselsort?

Hej,

Kan I hjælpe med nogle hasselnøddersorter, som er gode i udbytte og modstandsdygtighed?

Med venlig hilsen
Anke Schrader, februar 2021

Svar

Kære Anke,

En gammelkendt favoritsort blandt hasselnødder er Lambert Filbert. Den giver et stort udbytte og har en god smag. Nødderne er store og tyndskallede, så de er nemme at knække. Det betyder dog også, at de er mere udsatte for angreb af nøddesnudebillen, som lægger sine æg i de umodne nødder i forsommeren.

For at få nødder på busken skal du have to-tre sorter af hassel i en rimelig afstand af hinanden, som blomstrer på samme tidspunkt, så de kan bestøve hinanden.

Har naboerne ikke hassel i haven, kan du selv plante, hvor du for eksempel kan have Lambert Filbert som den vigtigste sort og flest planter, hvis der er plads til det, og Cosford som den sekundære bestøver-sort, der gør, at der kommer nødder.

Du kan også plante Halleske Kæmpe som den sekundære sort, men den giver cirka det halve udbytte af Lambert Filbert. Til gengæld er skallen tyk, så angreb af nøddesnudebiller er mindre end i de mere tyndskallede sorter.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Udbytterig og modstandsdygtig hasselsort?