Flytte eller formere rhododendron?

Hej.

Vi har købt et sted med et par ret store rhododendron buske og vil gerne have dem mindre…og et andet sted. Hvordan og hvornår gør vi det nemmest? Vi har fået at vide at Vi bare kan tage en stikling og smide i en kop vand for så at plante den ud?

Kan vi gøre det nu?

Med venlig hilsen
Thomas og Sanne, maj 2021

Svar

Kære Thomas og Sanne,

Rhodondendronbuske kan beskæres til først i maj. Hvor langt henne i maj afhænger af, hvornår jeres rhododendron blomstrer. Beskæringen skal altid ske inden blomstringen, da busken bruger meget energi til blomstingsprocessen, som den i stedet skal bruge til at vokse efter beskæringen.

Er det en gammel rhododendron med tykke stammer, skal I ikke skære helt ned til jordoverfladen. I skal kun beskære ned til der, hvor der stadig er grønne blade. Ellers vil busken have svært ved at skyde igen.

Efter beskæringen skal I gøde for at få busken til at vokse godt igen. Det skal være rhododendrongødning, som både gøder og har en lav pH-værdi, så jorden holdes sur.

Med hensyn til stiklinger, kan I måske være heldige at lave en stikling i en kop vand, men der er også en ret god chance for, at stiklingen rådner.

Hvis I vil lave stiklinger af rhododendron, er det mere sikkert at stikke dem i spagnum. I skal gå efter halvmodne stiklinger, som er blevet urteagtige, mens endnu ikke helt træagtige på 10–15 cm længde. Stik dem i potter med spagnum og hold jorden fugtig, mens de slår rod. Sæt en klar plastikpose over og stil dem lyst, men ikke i direkte sollys. Det kan godt tage et par måneder, før de har slået rod.

Hvis I vælger at flytte buskene, er I heldige, for rhododendron har et overfladisk rodnet, så er buskene til at håndtere i størrelse og vægt, burde I kunne få dem gravet op. Husk at få mest muligt af rodklumpen med. Plant dem på det nye sted i spagnum, gerne blandet med gran- eller fyrnåle, og sørg for at holde den fugtig hele sommeren igennem og i tørre perioder generelt de næste par år.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Flytte eller formere rhododendron?