Hvad kan jeg gøre ved min krumbøjede hængebirk?

Vores to en halv m. høje hængebirk kan ikke længere stå uden stytte. Den bøjer helt ned til jorden, når det regner. Hvad er der galt, og hvad kan vi gøre? Træet var temmelig dyrt, og vi har haft det i to år. Vi har set træer ligesådan i Sverige.

Med venlig hilsen
Helge N Jensen, maj 2002

Svar

Også jeg har set disse krumbøjede træer i de svenske skove, dvs. i Småland langs landevej nr. 25. Årsagen til fænomenet er, at træerne ikke har dannet tilstrækkeligt med det afstivende stof lignin. Når de ikke gør det, skyldes det enten for hurtig vækst på grund af overgødskning, eller at de har stået i en tæt bevoksning, som lige pludselig bliver åbnet.

Der er i virkeligheden kun én ting at gøre med sådan et træ, nemlig at skære det tilbage til det højeste sted, hvor det har lodret stamme. Det skal gøres kort før jul for at fremme dannelsen af nye skud. Derefter må man vælge det bedste blandt de mange nye skud og lade det blive den nye stammeforlængelse. De øvrige skærer man tilbage over 4. knop. Næste år fjernes de afkortede stumper af de overflødige skud, sådan at stammen står fri for sideskud, og man udtynder blandt sidegrenene på stammeskuddet. Alle disse indgreb skal helst udføres i juli–august for at undgå, at der dannes for mange nye skud. På den måde bygger man en ny stamme og krone op igen. Det er besværligt, og det tager tid, men man redder et veletableret rodnet, og man sparer prisen på et nyt træ.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan jeg gøre ved min krumbøjede hængebirk?