Hvordan overvintrer jeg en Pistacia lentiscus?

I disse dage går jeg og »bander« over alt det forskellige til haven som jeg absolut skulle købe i foråret og i løbet af sommeren.:-)

Nu hvor der er ved og være oprydning, er jeg i tvivl om, om et lille Pistacia lentiscus træ kan stå ude hele året, eller skal det ind?

Med venlig hilsen
Thomas Gade, september 2004

Svar

Pistacia lentiscus eller mastikstræet stammer fra landene rundt om Middelhavet, hvor det naturligt vokser i tørre, stenede områder og oftest ved kysten. Det er en køn stedsegrøn busk eller et lille træ med finnede blade og røde blomster som vokser til 2–3 m i højden. Harpiksen eller mastikken har gennem årtusinder været brugt til at fremstille en meget fin fernis, som stadig finder anvendelse til mange forskellige formål, fra konservering at malerier til mikroskopi. Jeg må bedrøve dig med at du ikke skal forvente pistacienødder fra din plante. Det er fra en kinesisk slægtning, Pistacia vera, vi får de ægte pistacienødder, og selvom frøene af mastikstræet er spiselige, er planten særkønnet, og du skal have individer af begge køn for at få frugter.

Mastikstræet trives bedst hos os i en havestue eller som baljeplante, der kan bringes ind for vinteren. Det skal opbevares lyst og frostfrit, men køligt og helst under 10 grader. Der skal vandes meget sparsomt. Har du ikke helt disse ideelle forhold, og planten overlever, men er blevet lang og ranglet, så tåler den hård beskæring i det tidlige forår. Mastikstræet også velegnet som bonsaiprojekt, hvis har du mod på det.

Med venlig hilsen
Thomas Dahl Olejarz
Gartner og biologistuderende

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan overvintrer jeg en Pistacia lentiscus?