Hvad er det for en cotoneaster?

Vi har et træ i haven, som vi ikke kan finde ud af, hvad er for et. Det er cirka 2,5 m. højt. Vi vil meget gerne have et mere af slagsen, men det er svært at finde et, når man ikke kender navnet på det. Jeg sender nogle fotos med.

Cotoneaster frigidus

Et stykke af en gren på træet. Grenene er lange og tynde, det ser ud som om, det er meningen, at de skal hænge ud/ned fra kronen af træet. Foto: Heino Pedersen

Jeg er ikke klar over, hvor gammelt træet er, da vi netop har overtaget huset og haven. Huset er opført i 1982, men vi ved ikke, om det har stået der siden dengang.

Bladende er sådan lidt grå/grønne på undersiden, i hvert fald lysere end oversiden. Vi har scannet et blad på for- og bagside, så man kan se forskellen.

Cotoneaster frigidus

Cotoneaster frigidus – tv. overside på bladet, th. underside på bladet. Foto: Heino Pedersen

Der kommer sådan nogle små hvide buketagtige blomster på det i foråret, og derefter bær. Vi har også scannet en af de få klaser af frugterne som er tilbage her først i august.

Cotoneaster frigidus

Cotoneaster frigidus – bær først i august. Foto: Heino Pedersen

Træet er grønt hele vejen frem til foråret, hvor det begynder at smide de gamle blade, men samtidig med at der kommer de nye blade frem, så det er sådan set aldrig nøgent, bare lidt tyndere på det tidspunkt.

Håber at I kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Heino Pedersen, Skagen, august 2002

Svar

Efter de oplysninger, du kommer med, ser det ud til at være en Cotoneaster frigidus. Det stammer fra Himalaya og er et sjældent træ i Danmark. Træet bliver i Danmark sjældent særlig stort, og de højeste er omkring 5 m høje.

På mange måder ligner det en pilebladet bærmispel Cotoneaster salicifolia, men C. frigidus har mere ægformede frugter. Det kan også tænkes, at det er en krydsning mellem pilebladet Cotoneaster og Cotoneaster frigidus, da de meget let hybridiserer. Den kan være vanskeligt at få i almindelige planteskoler, men små specialplanteskoler som Assens planteskole kan tænkes at have den. Ellers må du i gang med selv at formere din eget eksemplar videre.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad er det for en cotoneaster?