Hvilke træer giver en ikke for massiv skygge?

Sydsiden af min have vender ud mod en offentlig sti, som grænser op til noget små industri – læs »mindre kønt«. Da vi flyttede ind var der en række elmetræer der dækkede for udsigten. De er nu døde og fjernet. Tilbage er et hensynede pæretræ samt en meget stor naur. Tanken var at fælde pæretræet og så plante to relativt store træer til at taget det værste af udsigten, samt lave lidt skovbundsstemning. Spørgsmålet er hvilke træer giver en ikke for massiv skygge og hvor kan man i givet fald bestille store træer.

Med venlig hilsen
Anne Torp, august 2002

Svar

Alle træer giver skygge, men nogle træer tillader en del lys at trænge igennem. Det er f.eks. ask og birk og lidt mere eksotiske og mindre træer som tibetansk kirsebær og manchurisk kirsebær. De fleste planteskole kan skaffe større træer.

Ask kan mange steder være et glimrende valg, hvis du ikke har sandjord. Hvis du vælger ask, skal du sikre dig, at du får hantræer, da huntræerne nogle år har lidt bladmasse i forhold til frømasse. Du skulle måske også overveje at plante en kombination af buske og træer, det vil give
et godt miljø for skovbundsplanter.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke træer giver en ikke for massiv skygge?