Hvad skal jeg plante på min vindblæste grund?

Hvad skal jeg plante på min vindblæste grund på Thyholm? Det er tidligere agerjord på 2500 kvm. med granskov mod øst. Vi har tænkt at plante hyld, lærk, bjergfyr, lind, ask, elm, ene, birk, gran, selje-røn, glansbladet hæg, søde kirsebær og pærer. Vi vil gerne have nogle hurtigvoksende trær, så vi hurtigst muligt får læ.

Med venlig hilsen
Laila Westhausen, august 2002

Svar

Jeg forstår, at du har valgt hvilke træer du vil plante, men at du mangler noget som hurtigt giver læ, så dine træer kan trives. Et hurtigvoksende træ, som kan klare dine forhold, er vestamerikansk balsampoppel, Populus trichocarpa. Det vokser hurtigt, og får en bred krone. Der er udvalgt en dansk klon der kaldes Populus trichocarpa ‘Poca’. Det har en meget kraftig vækst og kan tåle den barske vind og så har det yderligere den fordel, at det kun sætter ganske få rodskud.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad skal jeg plante på min vindblæste grund?