Hvad kan jeg plante under skyggende fyrtræer?

Jeg har en sommerhusgrund med meget høje og skyggerige fyrtræer. For at dække »hullerne« i bunden, og for at tage lidt af udsigten til naboen, kunne jeg tænke mig at plante en busk. Kunne det være »snebær« eller har i andre foreslag? Det er en natur-lyng-grund med masser sf mos.

Med venlig hilsen
Karen Kjær, august 2002

Svar

Lad endelig være med at bruge snebær. Det er en frygtelig aggressiv plante, som pludselig kan dække det hele, og intet kan gro under den. Hvis der er helt skygge, er det vanskeligt at få noget til at gro, men kommer der noget lys igennem, bliver det lidt lettere.

På en naturgrund kunne du vælge bregner – f.eks. en gruppe af almindelig mangeløv, Dryopteris felix-mass, som er en sund bregne der bliver omkring 1 m høj, eller en strudsevinge, Matteuccia struthiopteris, som bliver op til 1,30 m høj. En dansk busk som rød kornel, Cornus sanguinea, vil dække godt og give frugter til fuglene. Et lille træ, som almindelig røn, Sorbus aucuparia, vil også klare sig, hvor der kommer mest lys ned. En busk som tørst, Frangula alnus (Rhamnus frangula), kan sikkert også trives. Det er desuden en god biplante. Lidt mere eksotisk er en østamerikansk plante som konvalbusk, den kan også trives, og spreder sig ikke aggressivt. Dens botaniske navn er Clethra alnifolia, og den er en løvfældende busk med grønne lancetformede blade. Den blomster i september med duftende hvide små blomster samlet i tilspidsede stande.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan jeg plante under skyggende fyrtræer?