Kan iransk tretorn vokse i Danmark?

Jeg er kommet i besiddelse af nogle frø fra bælgene af et iransk tretorn-træ. Jeg har netop sået 20 af disse frø indendørs i plantekasser med henblik på senere udplantning.

Spørgsmål: Hvorledes er chancerne for et godt resultat, hvor stort kan det evt. blive i Danmark, kan det tåle frost, er det et pænt træ, og hvor udbredt er træet evt. her i landet. Andre relevante oplysninger om træet?

Fra en spørgelysten trænørd.

Med venlig hilsen
Kim Petersen, februar 2006

Svar

Gleditsia caspica, som burde kaldes kaspisk tretorn, kan godt klare sig i Danmark på beskyttede steder. Der skal først og fremmest være læ, jorden skal være gennemtrængelig, og der må aldrig stå vand. Træet er meget lidt udbredt, det er Gleditsia triacanthos, som bruges i Danmark, det er dog også et træ, som bør stå beskyttet. Det er jo en smags sag, om Gleditsia caspica er pænt hos os, men det er letløvet og med masser af torne. Det har bestemt en flot virkning, når lyset kommer gennem de fine småblade.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan iransk tretorn vokse i Danmark?