Hvordan ser jeg, om et gammel træ er sundt eller bør fældes?

Jeg har et ca. 20 meter højt og ca. 80 år gammelt kastanjetræ i min lille byhave. Hvordan ved jeg om træet er sundt og ikke vælter ned i hovedet på min eller naboens familie eller om det behøver at blive fældet?

Med venlig hilsen
Peter, september 2002

Svar

Det ville være meget uforsvarligt at give forsikringer om træers sundhed og stabilitet sådan pr. post. Der skal nemlig foretages en meget grundig og tidskrævende undersøgelse, før man kan besvare dit spørgsmål. Masser af forskellige faktorer skal tages i betragtning, og det er ikke muligt at udpege nogle få kendemærker, man kan gå efter.

Omvendt kan det dog siges med stor sikkerhed, at hvis følgende ting kan konstateres, så er træet ikke længere sundt og stabilt:

  • Der ses paddehatte på stamme eller grene.
  • Store rødder har været gravet over.
  • Grenene visner tilbage, sådan at bladmassen formindskes for hvert år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan ser jeg, om et gammel træ er sundt eller bør fældes?