Kan I anbefale nogle hurtigvoksende buske, som ville være egnede til en afskærmende »hæk«?

Vi har købt have i en havekoloni og ønsker nu at lukke haven lidt af, så vi også kan have lidt privatliv i haven. Kan I anbefale nogle hurtigvoksende buske, som ville være egnede til en afskærmende »hæk«? Vi har hørt om sommerfuglebuske at de skulle være velegnede, men er det også jeres erfaring? Kan sommerfuglebuske/andre buske evt. plantes nu?

Med venlig hilsen
Henrik Ibsen, oktober 2002

Svar

Sommerfuglebusk, Buddeleja davidii, vokser ganske rigtigt hurtigt. Men normalt klippes planten tilbage til en halv meters højde om foråret, idet blomstringen udeukkende sker på nye årsskud. Der vil derfor ved korrekt beskæring vare lidt, inden planten lukker hullet i forsommeren. De flotteste buske opnås ved at skære tilbage, selv om buske kan klare sig med mindre hårde indgreb.

Planternes vækst varierer, men påvirkes også af vand- og jordbundsforhold m.v. Hvis der på længere sigt ønskes en harmonisk beplantning, betaler det sig ofte at lade planterne etablere sig. Jo kraftigere vækst, jo mere kan behovet for beskæring være i fremtiden, afhængig af pladsforhold og ønsket højde. Af kraftige buske kan dronningebusk, Kolkwizia amabilis, uægte jasmin, Philadelphus pubescens, blodrips, Ribes sangquineum, kejserbusk, Virburnum × bodnantense ‘Dawn’, laurbærkirsebær (stedsegrøn), og forskellige buskroser/klatreroser foreslås. Evt. afskærmning de første år kan suppleres med plantning af solsikke eller olieplante, Ricinus communis. Sidstnævnte bør dog omgås med varsomhed, da den kan fremkalde eksem.

Der er naturligvis også mulighed for de klassiske syrener eller vårguld, Forsythia × intermedia, der er meget anvendt som afskærmningsplanter. Væksthastigheden her kan dog være lidt lavere.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan I anbefale nogle hurtigvoksende buske, som ville være egnede til en afskærmende »hæk«?