Hvordan får jeg hurtigt en skov, når jeg bor ud til vesterhavet?

Jeg bor i Tjæreborg ca. 500 meter fra havet. Jeg har en græsplæne til overs, som er ca. 13 gange 20 meter stor. Jeg vil gerne hurtigt have en skov her. Jeg har kigget på poppel, pil, birk og ask. Jeg er kommet frem til at gråpoppel er bedst. Er det rigtigt?

Med venlig hilsen
Susanne Mammen, oktober 2002

Svar

Som altid må man afveje hastighed mod holdbarhed. Det er sandt, at en skov af poppel vil være hurtig at etablere. I denne sammenhæng kan det såmænd være lige meget, hvilken art af poppel man vælger. De er nemlig alle meget hurtigt oppe og alle meget slemme til at sætte rodskud og få svækkelsessygdomme.

Man kan se af dine egne forslag, at du tænker dig en lys skov med mulighed for opvækst i bunden, så de følgende idéer bygger på denne holdning. Jeg vil nemlig foreslå dig at kombinere det hurtige med det holdbare. Det skal forstås sådan, at du starter din skov ved hjælp af pil og birk. Når de er mandshøje og har dannet det første læ, hugger du ud imellem dem og planter vinter-eg i hullerne.

Efterhånden kan du fjerne flere og flere af pilene og birkene, sådan at skoven bliver mere og mere domineret af vinter-eg. Enkelte ask kan sikkert også godt etableres, når de andre arter har skabt et vedvarende læ. Dette her vil tage dig 20–30 år, men så står skoven der også. Prøv engang at besøge malerparret Krøyers hus i Skagen, og se, hvordan det faktisk kan lade sig gøre at skabe løvskov i sand og blæst.

Men husk endelig at få lavet bundlæ mod vest. Du må regne med at skulle bruge et læbælte/skovbryn på mindst 5 m bredde og gerne mere.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan får jeg hurtigt en skov, når jeg bor ud til vesterhavet?