Kan afløbsvandet fra et asbesttag bruges som vandingsvand?

Jeg er så heldig at have fået et drivhus på 10 km2 forærende, hvor vi vil bruge selvvandingskasser. Vandet har vi tænkt os skal samles fra hus og drivhustaget i store tønder. Men men da taget på huset er et aspesttag fra 1968, er vi lidt i tvivl om det kan bruges. Er det sundhedsmæssig forsvarligt at bruge vandet til afgrøderne? Aspest er jo noget giftig stads.

Med venlig hilsen
Katy Skat Bæk, januar 2003

Svar

Ja, asbest er livsfarligt at omgås. Fibrene af det kan fremkalde lungekræft selv i så små mængder, at de ikke kan måles. Men det er netop via luftvejene, at man er udsat for stoffets farlighed. Det skal være usagt, hvor farligt det er at få i maven, men dels består asbest kemisk set af harmløse grundstoffer, og dels optages stoffet ikke i planterne.

Med en passende hygiejne, hvor stænk fra jorden bliver fjernet omhyggeligt fra de spiselige dele af afgrøderne, skulle der næppe være nogen grund til at frygte for vandingsvandet.

Og egentlig talt: de gamle plader bliver først rigtigt farlige, når de engang skal skiftes. Loven kræver ligefrem, at de skal nedtages af autoriserede folk, og at de derefter bliver deponeret på særlig udpegede lossepladser!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Kan afløbsvandet fra et asbesttag bruges som vandingsvand?