Kan man dyrke grønsager inde om vinteren?

Er der nogle grøntsager, som jeg kan dyrke indendøre i vintermånederne? Plads er ikke et problem, men jeg har ikke kunstigt lys.

Og er der et bestemt minimum for antallet af lyse timer for at dyrkning af grøntsager indenfor?

Med venlig hilsen
Nina Ø. Thøgersen, december 2012

Svar

Du kan ikke dyrke grønsager indenfor uden brug af vækstlys, inden vi når frem til marts måned. I januar og februar er det ikke lys nok. Planterne bliver ranglede og vokser ikke tilfredsstillende.

Men du kan dyrke »karse« af forskellige plantearter. Ved karsedyrkning er det kun kimplanterne, man spiser, og her er lyset ikke af samme betydning. Planterne har madpakken med i frøet og har ikke brug for lyset til at lave fotosyntese i samme omfang, som planter der skal vokse ud over kimbladsstadiet.

Karsefrø er lette at få fat i og billige. Og en bakke karse til at pynte maden med er altid velkommen, ikke mindst her i vintertiden. Men der er mange andre frø, som man kan så og spise som kimplanter, f.eks. kål, raps, radise, rød og grøn basilikum, sennep, rød amarant og rucola. Man kan faktisk købe disse arter i butikkerne på linje med karse.

Måske har du rester af krydderurte- og grønsagsfrø fra sidste år. Der er sikkert flere, som kan bruges til at lave spirer af – f.eks. gamle radisefrø, hvor man er usikker på spireevne. Hvis man får held med spiredyrkningen, kan man overveje at gå efter at dyrke frø af de mest velegnede arter, så man har masser af gratis frø til næste vinters kimplantedyrkning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Kan man dyrke grønsager inde om vinteren?