Jeg har taget en Frangipani gren med hjem fra Australien, kan jeg få den til at slå rod?

Vi er lige kommet hjem fra en lang rejse i Australien og med os havde vi en sidegren fra den skønne plante >>Frangipani<<. Jeg havde den i min kuffert med masser af vådt papir omkring og i en pose i min bagage. Da jeg kom hjem var der stadigvæk blomster og blade på skuddet. I de sidste 3 uger har den stået i en potte med muld i vores vindueskarm, men nu er blade og blomster væk og den ser ud som om den trækker sig ind i sig selv. Tror I der er chance for at den slår rod og har jeg gjort det forkert. Inden jeg plantede den i potten, skar jeg et skrå snit på den del jeg satte ned i muldjorden.

Håber at vi får den til at overleve.

Med venlig hilsen
Helle Riishede knudsen, marts 2016

Svar

Det er vanskeligt at tage plantemateriale med hjem fra Australien, da mange forhold spiller ind. Det er dog ikke umuligt.

Du har egentlig behandlet plantekvisten udmærket, som den beskrivelse jeg læser. Måske er du heldig, at den begynder at lave rødder og skyde. Men, hvis den er meget vedagtig, kunne det ikke skade at dyppe dit skud i lidt roddanner (Floramon – et syntetisk rodnings-hormon, kan evt. købes i større plantecentre).

Når man forsøger at transportere planter hjem fra Australien og den del af verden, skal man tænke på årstidsforskellen. En del planter, skal derfor ‘Akklimatiseres’. Dvs. at de stille og roligt skal vende sig til den anderledes årstid. Altså – nye forhold, der er forskellige fra de betingelser og område den kommer fra, og er vant til at vokse under.

Med venlig hilsen
Anne Bay Knudsen
Havearkitekt, Havearkitekt Anne Bay

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Jeg har taget en Frangipani gren med hjem fra Australien, kan jeg få den til at slå rod?