Hvordan sprøjter jeg mine æbletræer med blåsten?

Jeg påtænker at sprøjte mine æbletræer med blåsten, men problemet er, at jeg ikke kender blandingsforholdet og tidspunktet for sprøjtning.

Med venlig hilsen
Niels Åge Bak, Bakkevej 13, 7850 Stoholm., november 2003

Svar

Jeg vil fraråde brug af dette giftstof; kobberforbindelser – nærmere bestemt kobbersulfat i form af blåsten – er i følge Miljøstyrelsen skadelige for vandmiljøet. Af samme grund er stoffet fortsat påført Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer fra 2002. At bruge det alligevel er ansvarsløst over for resten af befolkningen og vor fælles vandmiljø og jord. Der er ikke sikkerhed for stoffets videre skæbne, hvilket vil sige afdrift til grundvand, åer eller dræn. Derfor får du intet råd om anvendelsen. Tværtimod en advarsel.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvordan sprøjter jeg mine æbletræer med blåsten?