Hvad hedder den kalender, hvor man kan se, hvilke dage de forskellige afgrøder skal sås på?

Hej.

For flere år siden hørte jeg om en køkkenhave, hvor man såede/satte afgrøder efter et specielt princip. Man havde en slags kalender, som angav hvilke dage, der er »bladdage«, på disse sås salat, spinat osv. Andre dage er »roddage«, på disse sås rødbeder, gulerødder osv.

Ved i hvilken type kalender/almanak der er tale om og evt. hvor den kan købes, hvis ikke i den lokale boghandel? Har disse »specieldage« noget med månen at gøre?

MVH
Solveig

Med venlig hilsen
Solveig Christiansen, april 2004

Svar

Der er tale om et biodynamisk princip, hvor universets kosmiske kræfter (der forårsager tidevand jorden over) indregnes, så vandindholdet i levende organismer »trækker i den rigtige retning«. Princippet er grundlagt af Rudolf Steiner.

Såkalenderen du tænker, på er udarbejdet af Maria og Mathhias Thun. Jeg vil tro, at den også i år hedder »Så-dage 2004« hvis ikke, så sikkert »Maria Thuns såkalender«.

Du vil kunne købe kalenderen i »Det Ukendtes Boghandel« og måske også få den gennem »Nyt Aspekt« eller i hvert fald Foreningen for Biodynamisk Jordbrug.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvad hedder den kalender, hvor man kan se, hvilke dage de forskellige afgrøder skal sås på?